|
Domaradzki kościół - widok od północnego wschodu. Po lewej dzwonnica z 1936 roku |
Domaradz, wieś nad Stobnicą. Znana głównie z tego, że
lubi się przykorkować w wakacyjne weekendy, gdy tłumy toczą się w Bieszczady i
Beskid Niski lub z powrotem, bo jest to najbardziej oczywista droga w tę część
Karpat z północnej, wschodniej lub centralnej Polski. Chociaż sam pięknie
położony na Pogórzu Dynowskim, podobnie jak całe Pogórze, z uwagi na bliskość
pozornie bardziej atrakcyjnych gór, pozostaje w cieniu, jak Kopciuszek stłamszony
przez przyrodnie siostry. (Szerzej o Domaradzu pisaliśmy tutaj). Oprócz uroków krajobrazu oferuje Domaradz także możliwość
podróży w czasie do czasów późnego średniowiecza, bo właśnie wtedy powstał
drewniany kościół parafialny, do dziś znaczący historyczne serce wsi lokowanej
w drugiej połowie XIV wieku. Co więcej, obiekt przeszedł niedawno gruntowną
restaurację, która może rzucać nowe światło na dzieje samego kościoła, ale
także ziem dawnego pogranicza Polski i Rusi. Oficjalne wyniki badań w
domaradzkim kościele nie zostały jeszcze opublikowane, z przecieków ustnych
można jednak wyciągnąć pewne wstępne wnioski.
|
Odrestaurowana szafa z 1681 roku w zakrystii kościoła |
Obecny drewniany kościół zapewne nie był pierwszą budowlą
tego typu w Domaradzu. Domaradz lokowany był na prawie magdeburskim
najprawdopodobniej w 1359 i już z tego roku pochodzi informacja o istnieniu we
wsi kościoła, chociaż informacja ta była do tej pory poddawana w wątpliwość. Z
drugiej strony faktem historycznym jest lokowanie w 1425 roku Nowego Domaradza,
obecnie części wsi Golcowa. Mieszkańcy nowej osady mieli należeć do parafii
Domaradz, można więc założyć, że już wtedy istniał w Domaradzu kościół, skoro istniały
struktury parafii. Kościół ten jednak najprawdopodobniej nie jest tym, który
możemy dziś podziwiać w Domaradzu. Obecna budowla uważana do tej pory była za
drugą budowlę, powstałą prawdopodobnie około 1485 roku. Później, na przestrzeni
dziejów kościół ulegał wielokrotnym modyfikacjom i rozbudowom, a dotyczyło to w
szczególności nawy. Najpoważniejsza ingerencja w bryłę kościoła miała miejsce w
latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych dziewiętnastego wieku, kiedy
proboszczem w Domaradzu był ksiądz Jan Bieleń. Za jego czasów rozbudowano nawę
w kierunku zachodnim, zapewne wychodząc naprzeciw potrzebom rosnącej populacji
wsi, której mieszkańcy nie mieścili się w średniowiecznym kościele. Sporą
modyfikacją była przy tej okazji likwidacja „sobót”, czyli podcieni okalających
budowlę. W zamian kościół otrzymał kruchty, popularnie nazywane przedsionkami. Mimo
wielu modyfikacji, nie ulega wątpliwości, iż prezbiterium kościoła pozostaje w
zasadzie w niezmienionej formie od czasu budowy kościoła. W bryle przejawia się
to w szczególności pochyłymi ścianami. Od niedawna średniowieczny charakter
prezbiterium został przywrócony także we wnętrzu, poprzez odsłonięcie
oryginalnych, średniowiecznych malowideł na jego ścianach, co jest nie lada
odkryciem jeśli chodzi o drewniane kościoły historycznej Małopolski. Prace
renowacyjne podczas których odkryto malowidła rzucają też nowe światło na
przedstawioną powyżej po krótce historię budowli. Do tej pory powszechnie
uważano, że domaradzki kościół powstał około 1485 roku. W czasie prac
renowacyjnych w kościele odkryto belkę datowaną na wiek XIII. Według księdza
Wiesława Przepadły, proboszcza parafii w Domaradzu, nie wskazuje to wprawdzie
bezpośrednio na tak wczesne powstanie samej budowli, może jednak sugerować
powiązanie tego terenu z działalnością Cystersów, którzy zajmowali się zagospodarowaniem
pobliskich południowych rubieży Ziemi Sandomierskiej. Należy pamiętać, że
granica pomiędzy ówczesną Ziemią Sanocką i Ziemią Sandomierską przebiegała
wzdłuż potoku Kobyla i dalej na zachód mniej więcej grzbietem masywu Kopców (Strzałówki).
Kwestia przebiegu granicy Ziem Sanockiej i Sandomierskiej w okolicach Domaradza
i Krakowskiej na zachód od Odrzykonia była zresztą przedmiotem intensywnych
badań historycznych. Kwestia przebiegu granicy w okolicach Domaradza jest dodatkowo
skomplikowana przez fakt, iż na przełomie XIV i XV wieku istniał także Domaradz
Niżny, położony w Ziemi Sandomierskiej, obecnie Kobyla, przysiółek Lutczy. W
pierwszej połowie XV wieku istniały więc w sumie trzy osady o nazwie Domaradz;
Domaradz, który możemy nazwać właściwym, a więc pierwsza osada o tej nazwie,
która z pewnymi modyfikacjami funkcjonuje po dziś dzień, Domaradz Nowy, a więc
dolna cześć obecnej wsi Golcowa wraz z zabytkowym kościołem golcowskim, oraz rzeczony
Domaradz Niżny znajdujący się już w Ziemi Sandomierskiej (w dokumentach
historycznych określany jako Domaradz in
Sandomiriensi), obecnie przysiółek Kobyla, który wszedł później w skład wsi
Lutcza. Można zatem założyć, że mimo iż
Kazimierz Wielki dopiero po roku 1340 przyłączył Ruś Czerwoną do Polski, a więc
także Ziemię Sanocką, to biorąc pod uwagę płynność i nieprecyzyjność ówczesnych
rozgraniczeń, nie można wykluczyć działalności Cystersów na terenie obecnego
Domaradza, odległego zaledwie kilkanaście kilometrów od obecnego powiatu strzyżowskiego,
gdzie gospodarka cysterska kwitła w najlepsze w XIII wieku. Nie jest więc także
wykluczone, że już w XIII wieku istniał na terenie Domaradz kościół. Taki
scenariusz wskazywał by także na istnienie osadnictwa przed oficjalną lokacją
przez Kazimierza Wielkiego w drugiej połowie XIV wieku, co przeczyłoby
koncepcji jakoby Domaradz, a także prawdopodobnie pozostałe osady tej części
doliny Stobnicy, lokowane były na surowym korzeniu. Wszystko to, do czasu
przeprowadzenia dalszej kwerendy historycznej oraz badań kościoła, pozostaje
jedynie teorią, niemniej jednak scenariusz ten nie jest wykluczony, a jego
potwierdzenie byłoby niemałą rewolucją jeśli chodzi o obecnie przyjętą historię
dawnej Ziemi Sanockiej i jej pogranicza. Pozostaje jedynie czekać na dalszy rozwój
wypadków.
|
Prezbiterium - odsłonięte malowidła |
|
Północna ściana prezbiterium |
|
Ołtarz główny |
|
Widok z nawy na prezbiterium i ołtarz boczny |
Miło się czyta o rodzinnej wsi.
OdpowiedzUsuńMiło się czyta, że się miło czyta :)
UsuńMiło zobaczyć Twój nowy post. Ta szafa w zakrystii mnie rozwaliła, super!
OdpowiedzUsuńReaktywacja :). Szafa faktycznie zacna. Przez tyle lat nie podejrzewano nawet co skryte jest pod warstwą farby.
UsuńZobaczcie panowie na "kasę pancerną" w binarowskim kościele.
UsuńŚwietny materiał. Nie znam terenu, ale narobiłem sobie ochoty aby tamtędy powędrować.
OdpowiedzUsuńKościół robi niemałe wrażenie.
Dziękuję. Teren warty eksplorowania, tym bardziej, że w okolicy więcej takich budowli (np. Blizne, Golcowa)
UsuńNo proszę! Gdyby się potwierdziło, że kościół pochodzi z XIV wieku to świątynia dołączyła by do grona najstarszych kościołów drewnianych w Polsce. Z takimi perełkami jak np. kościół św. Mikołaja w Tarnowie Pałuckim.
OdpowiedzUsuńNajprawdopodobniej obecny kościół zbudowano w pierwszej połowie XV wieku.
UsuńDomaradz ziemia karpacka pogórze wschodnie, strój krosnieński ludowy nie rzeszowski jak w byłej kapeli Domaradzanie. Górale niskopienne z Domaradza 🙂hej
OdpowiedzUsuńCzekam na odrodzenie kapeli ludowej w Domaradzu i nie w strojach rzeszowskich tylko regionu pogórza wschodniego okolic krosna granicznego z górami ,Beskidami. Świetnie oddaje ubiór regionalne przedstawienie Domaradzkie Wesele i zdjęcia archiwalne.
OdpowiedzUsuń